“Каб паказаць свае вартасці,
трэба
значна больш розуму,
чым для таго,
каб схаваць свае недахопы”.
Грэта Гарба
Грэта Гарба (1905-1990) узрушыла кінематограф тройчы: калі з'явілася ў Галівудзе, калі
загаварыла з экрана сваім непараўнальным голасам і калі засмяялася ў адным з
апошніх і лепшых сваіх фільмаў.
Грэта Гарба з’явілася на свет у Стакгольме ў вельмі беднай сям’і. Яна нават
не змагла давучыцца ў школе і вымушана была пайсці працаваць ў краму, дзе
патрапіла на здымкі рэкламнага роліка, а адзін з шведскіх рэжысёраў нават зняў
яе ў кіно. Але вядомасць прыйшла да яе толькі пасля таго, як Грэта разам з
рэжысёрам Морыцам Стылерам, які прыдумаў ёй псеўданім Гарба і стаў яе
настаўнікам і эмпрысарыё, адправілася ў Амерыку, нягледзячы на тое, што не
ведала ангельскай мовы.
Пасля заключэння кантракта з кінакампаніяй яе прымусілі выраўняць свае зубы.
Пагаворвалі, што ёй выдалілі ўсе пярэднія зубы і замянілі іх па модзе таго часу
на штучныя, зробленыя з акулавых. Таксама ёй прыйшлося скінуць некалькі
кілаграмаў. У гэтым новым абліччы Гарба заваявала Галівуд.
У 1926 году яна
згуляла галоўную ролю ў фільме "Цела
і д'ябал" (Flesh and the Devil). Фільм выклікаў фурор у прэсе, паставіў касавыя рэкорды, і
пасля яго Гарба стала суперзоркай. У "Целе і д'ябле" яе партнёрам быў
Джон Гілберт, адзін з двух людзей, якія зрабілі ёй не меней трох прапаноў рукі
і сэрца. У Гарба і Гілберта сапраўды быў раман, і ў карціне адчувалася
сапраўдная напруга, або, як кажуць у Амерыцы, "хімія". Сцэна, у якой
гераіня Гарба цалуе чару прычасця ў тым месцы, якога толькі што дакраналіся
вусны яе ўмілаванага, запомнілася надоўга і стала класічнай эратычнай метафарай
у кіно. Дарэчы менавіта за Гілберта Грэта Гарба ледзь не выйшла замуж у 1927
годзе, у апошні момант збегла з-пад вянца. Напрыканцы жыцця яна зазначала: "Я не ўяўляю сябе ў ролі
жонкі - жудаснае слова”.
Чарговым момантам злому стэрэатыпаў стала “голае каленка” Грэты Гарба, якое
гледачы пабачылі ў карціне 1928 года “Чароўная Жанчына”. Доўгі час ён лічыўся
цалкам згубленым, але ў 1993 году 9-хвілінны фрагмент фільма быў выяўлены ў
архіве Дзяржкіно Расеі.
Здымаючыся ў нямым кіно, Гарбо дасягнула вяршыняў
папулярнасці. Яна была адной з
нешматлікіх акторак, якія паспяхова пераключыліся на гукавыя фільмы. Яе нізкі
хрыплаваты голас з невялікім шведскім акцэнтам у фільме Юджына Аб'Нілу "Ганна Крысці" (1930) маментальна заваяваў каханне публікі.
У
1931 году Гарба знялася разам з Кларкам Гейблам у карціне "Сьюзан Ленакс: падзенне і ўзлёт". Гэта быў іх адзіны сумесны фільм, і вынікам яго была ўзаемная
непрыязнасць акцёраў. Далей рушылі ўслед працы ў фільмах "Мацюка
Мурла", дзе акторка выканала ролю легендарнай шпіёнкі часоў Першай
сусветнай вайны, і "Гранд-гатэль" - гэты фільм у 1932 году атрымаў прэмію
"Оскар".
Грэта Гарба, верагодна, адзіная акторка ў гісторыі
кіно, якая двойчы згуляла Ганну Карэніну: у нямым фільме "Love" 1927 гады і ў гукавым "Ганна Карэніна"
(1935). Першая сцэна гукавога фільма лічыцца адной з лепшых у фільмаграфіі Гарба:
глядач бачыць жаночую постаць, якая сходзіць з цягніка; калі развейваецца дым які
пайшоў ад паравоза, на гледача ва ўпор, не міргаючы, глядзяць велізарныя вочы
Гарба. Яе трагічны талент, па меркаванні
крытыкаў, дасягнуў у гэтым фільме свайго апагею.
Пасля
"Ганны Карэнінай" Гарба, якая
знаходзілася ў зеніце славы і папулярнасці, знялася толькі ў чатырох фільмах.
Яе статут дазваляў выбіраць з дзясяткаў сцэнараў. У 1939 годзе Грэта Гарба ўразіла сваіх прыхільнікаў легкадумнай і іранічнай роляй
рускага камісара Ніны Іванаўны Якушавай у фільме "Ніначка" ("Ninotchka") Эрнста Любіча. "Гарба
смяецца!" - такі радок быў на ўсіх плакатах да фільма. Астатняе было рашуча ўсё
роўна. Просценькая камедыя ўразіла ўсіх: у Гарба быў несумнеўны камічны талент, яна магла гуляць
смешныя ролі, ніколькі гэтага не саромеючыся.
Гарба перарасла некалькі ўласных экранных вобразаў: дзяўчыны-прасцячка, ледзяная прыгажуня, фатальная жанчына, драматычная гераіня. У
апошніх карцінах - "Ніначцы" і
"Двухаблічнай жанчыне" - яна паспрабавала сябе ў новых амплуа:
рамантычная камедыйная гераіня і сучасная жанчына.
Пасля "Ніначкі" Гарба згуляла яшчэ
толькі адну ролю - жанчыны, якая прыкідваецца ўласнай сястрой-блізнюком, каб
вярнуць мужа. У "Двухаблічнай
жанчыне" Гарба нават танчыла румбу. Але карціна правалілася ў
пракаце, пасля гэтай ролі Гарба больш не здымалася.
Грэта
Гарба заўсёды намагалася абараняць сваё прыватнае жыццё ад празмернай увагі іншых людзей. Ужо ў сярэдзіне 20-х хтосьці з яе сяброў жартаваў, што
Грэта нікому не распавядае, што ела на сняданак. Яна ніколі не адказвала на
лісты прыхільнікаў, не давала аўтографаў і не дазваляла староннім прысутнічаць
на здымачнай пляцоўцы.
Пакінуўшы
кінематограф, Гарба купіла семіпакаёвыя апартаменты ў Манхэтэне (Нью-Ёрк) і жыла тамака да
канца жыцця (450 East 52nd Street), сустракалася з прэзідэнтам Кэнэдзі, сябравала з Ротшыльдамі, шмат
падарожнічала і вывучала дыеты. У яе былі выдатныя адносіны з братам і
пляменнікамі, якіх яна прызначыла сваімі душапрыказчыкамі.
Грэта
Гарба памерла ў 1990 годзе, перажыўшы ўсіх сваіх сяброў, палюбоўнікаў і калегаў. Напэўна, гэта
было менавіта такое жыццё, аб якім яна заўсёды марыла. Яна стала легендай у
маладосці і міфам у сталым узросце.
Комментарии
Отправить комментарий